Ovaj tekst je posvećen:
- Preduzetnicima
- Vlasnicima kompanija
- Višem menadžmentu
- Donosiocima odluka u timu
Može ti biti koristan u situacijama ako:
- si unapređen u team leadera i treba da "upravljaš" dosadašnjim kolagama/prijateljima
- već si na višoj poziciji, a uspostavio/la si prijateljski odnos sa zaposlenima.
Iako je čvrsta veza sa timom i kolegama ključna, definisanje područja poštovanja, autoriteta i produktivnosti može biti izazovno kada balansirate na liniji između “šefa” i prijatelja. Prijateljstvo je važna komponenta kako ličnog, tako i profresionalnog života. Međutim, stvari se komplikuju kada si CEO ili tema lead.
Na početku, važno je da znaš da se sa ovim problemom mnogi suočavaju. I baš zbog toga, tema prijateljstava između nadređenih i zaposlenih je vrlo često tema mnogobrojnih istraživanja.
Krenimo od Masovljeve hijerarhije potreba, psihološke teorije koju je razvio američki naučnik Abraham Maslov. On je potrebu za pripadnošću (koja podrazumeva prijateljstvo) stavio na treće mesto, kao jednu od najznačajnijih ljudskih potreba. Odmah nakon osnovnih fizioloških potreba (hrana, piće, san) i potrebe za sigurnošću. Stoga, potpuno je prirodno i normalno da imaš prijateljski odnos sa kolegana.
Takođe, studije koje je sproveo američki insitut Gallup pokazuju da oni koji imaju bliske prijatelje na radnom mestu su angažovaniji i srećniji, i da kompanije imaju veću profitabilnost i lojalnost kupaca kada su prijateljstva među kolegama jaka.
Ali, kako se snaći u situaciji kada treba biti „šef“ svom prijatelju? Da li je to zaista tako zamršeno?
Prednosti prijatelja na poslu
Mnogobrojna istraživanja su pokazala da se performanse zaposlenih značajno poboljšavaju kada među saradnicima postoji prijateljstvo. Evo zašto bi šefovi trebali da razvijaju bliže odnose sa svojim timom:
- Poverenje: Dobro poznavanje zaposlenog može dovesti do povećanog nivoa poverenja i razumevanja na radnom mestu, omogućavajući da obe strane budu više angažovane i posvećene međusobnoj podršci
- Lojalnost: Odnos koji nije striktno poslovni, druženje i van kancelarije, može povećati osećaj lojalnosti na poslu
- Podrška: Uzajamno prijateljstvo olakšava komunikaciju i poboljšava poverenje
- Bolja komunikacija: Održavanje komunikacije u okviru prijateljstva može unaprediti i komunikaciju na poslu. Ukoliko imaš blizak odnos sa svojim zaposlenim, manja je verovatnoća da će se ustručavati da ti prenesu neki problem, zatraže pomoć, savet ili prosto, podele razmišljanja o nekoj temi na poslu
- Sreća: Druženje i sklapanje veza sa zaposlenima omogućava ti da slobodno govoriš, deliš frustracije i uspehe i uopšte povećavaš osećaj sreće na poslu
Najveći izazovi ovakve vrste prijateljstava
- Nedoslednost: Teško je kritikovati prijatelja, ali važno je održati doslednost i ne pasti u zamku „gledanja kroz prste“ nekome od zaposlenih samo zato što ti je prijatelj
- Zauzimanje strane: Nekako je logično da ćeš držati stranu prijatelju, ali kada si “šef”, a on zaposleni, stvari su malo komplikovanije. Tvoja je odgovornost da budeš što nepristrasniji i vidiš širu sliku pre donošenja odluke. Ne bi valjalo da imaš (i pokažeš da imaš) omiljenog u timu
- Negodovanje: Ovo se posebno odnosi za one koji su dobili unapređenje i sada su pred izazovom upravljanja timom među kojima su njegovi dobri prijatelji. Moguće je da će kolegama biti teško da poštuju tvoj novi položaj i verovatno će „pasti“ u iskušenje da testiraju tvoje granice. Važno je komunicirati i staviti jasno do znanja koje su tvoje nove obaveze i gde su granice kada je posao u pitanju
- Poveravanje: Normalno je da ćeš, kao prijatelj, biti slobodniji/a u komunikaciji sa kolegama drugarima, ali kao šef, trebalo bi da povedeš računa o tome šta smeš, a šta ne bi trebalo da podeliš sa njima. Zaposleni ne moraju da znaju za svaki problem koji kompanija doživljava, da ne govorimo o osetljivim kompanijskim informacijama za koje i ne treba da znaju
- Frustracija : Imati prijatelja kome možeš verovati na poslu super je za podršku, ali nemoj im pokazivati frustracije u većoj meri nego drugim kolegama sa kojima nemaš tako blizak odnos, samo zbog toga što su ti prijatelji
- Iscrpljenost: Žongliranje između najboljeg prijatelja, stresa, drugih poslovnih odnosa i ciljeva može biti emocionalno iscrpljujuće. Obavezno pazi na sebe, kako ne bi došlo do izgaranja
Kako da postaneš šef i prijatelj?
Ovo je proces. Stalno se iznova trudi da budeš isti prema svima, kako se među zaposlenima ne bi stvorio utisak da neko ima protekciju samo zato što je tvoj prijatelj.
- Izbegavaj tračeve : Tračevi dvoje kolega su jedno, ali, kao šef, tvoj je posao da to potpuno izbegneš i da prepoznaš momenat kada da napustiš razgovor koji vodi u tom smeru.
- Ne shvate uvek sve previše ozbiljno : Samo zato što si šef ne znači da ne možeš uživati sa svojim timom. Organizuj zajedničke odmore i opuštanja od posla. Rad sa ljudima koje poštuješ i koji te poštuju osiguraće da prijatelji na poslu lakše prihvate tvoje odluke i „šefovske“ postupke.
- Pazi na svoj jezik : Lako je upasti u „režim prijatelja“ sa zaposlenima sa kojima si blizak, ali na poslu je važno da zaslužiš poštovanje. Neke stvari se na poslu moraju reći na drugačiji način, nego što bi to bio slučaj da ste u nekom pabu, šopingu, na utakmici i sl.
- Kultura kompanije: Uloži u čvrstu strategiju zapošljavanja kako bi pronašao potencijalne zaposlene koji odgovaraju kulturi tvoje kompanije. Zaposli ljude koji prirodno razumeju i kreću se linijom između prijatelja i šefa bez pomeranja granica. Potraži zaposlene koji imaju sklonost ka poštovanju autoriteta, ali istovremeno se osećaju dovoljno prijatno da otvoreno razgovaraju.
Biti i lider i prijatelj nije nemoguće, ali zahteva svesno ponašanje, emocionalnu zrelost i sposobnost da postaviš jasne granice. Ako uspeš u tome, gradiš tim koji ti veruje, uči od tebe i podržava tvoje odluke, ne zato što mora, već zato što želi.